Javascript este un limbaj de programare simplu , de tip
script, pentru definirea comportamentului elementelor dintr-o
pagina Web. Nu este acelasi lucru cu mult mai complexul
limbaj de programare Java.
Javascript poate specifica , in mod obisnuit in doar cateva
randuri , raspunsurile la actiuni sau evenimente cum ar fi
deschiderea unei pagini, deplasarea mouse-ului intr-un
anumit punct sau stergerea unui anumit camp dintr-un
formular.
Cea mai simplas aplicatie Javscript este aceea care
determina apariria si derularea unui mesaj:
<html>
<head><script language="Javascript">
<!--
alert (" Apasati OK ! ")
-->
</script></head>
<body> O fereastra cu mesaj !!! </body>
</html>
Scriptul este incadrat de marcajele <script>...</script>
si totul este inglobat intr-un comentariu astfel incat
programele de navigare care nu interpreteaza Javascript nu
sunt derutate de scriptul in sine.
Multe evenimente pot fi gestionate cu Javascript.
|
Eveniment |
Se
desfasoara atunci cand |
Handler de
eveniment |
blur |
utilizatorul
elimina controlul de intare de pe un element al unui
formular |
onBlur |
click |
utilizatorul
executa un click pe un element al unui formular sau pe
o legatura |
onClick |
change |
utilizatorul
modifica valoarea unui text zona de text sau element
de selectie |
onChange |
focus |
utilizatorul
atribuie unui element de formular control de intrare |
onFocus |
load |
utilizatorul
incarca pagina in progarmul de navigare |
onLoad |
mouseover |
utilizatorul
deplaseaza indicatorul mouse-ului deasupra unei
legaturi sau a unei ancore |
onMouseover |
select |
utilizatorul
selecteaza campul de intare al unui element de
formular |
onSelect |
submit |
utilizatorul
transmite un formular |
onSubmit |
unload |
utilizatorul
abandoneaza pagina |
onUnload |
In urmatorul exemplu folosim evenimentul click.
<form> <input type="button"
value="Apasa!" onClick="alert('Hello!')">
</form>
Acest Gel uv colorat
citeste numele si il saluta.
Un alt exemplu
care modifica culoarea de fond a paginii.
In exemplul urmator modificam o imagine atunci cand
cursorul este pozitionat pe aceasta.
Elementul cheie este acela ca exista doua versiuni alle
fiecarei imagini: imaginea "on" (corespunzatoare
cursorului pozitionat deasupra imaginii) si o imagine
"off" (corespunzatoare cursorului pozitionat in
exteriorul imaginii).
Incercati acest
exemplu.
Elementul esential in acest exemplu este modul in care se
pun in corespondenta evenimentele de activare si dezactivare
cu evenimentele specifice: OnMouseOver si OnMouseOut. Primul
invoca procedura Javascript activate atunci cand mouse-ul este
plasat deasupra imaginii, iar cel de-al al doilea comuta
imaginea la situatia initiala atunci cand mouse-ul este in
exteriorul acesteia.
Urmatoarele exemple sunt putin mai complicate.
Primul este un ceas
digital.Al doilea un fisier cu meniuri popup.
|